Thursday, July 29, 2010

10 Pintu Masuk Syaitan Menguasai Manusia .

10 pintu masuk syaitan kuasai hati manusia

KETERBUKAAN manusia mengundang kehadiran syaitan dalam diri ada kaitan dengan sifat mazmumah yang menjadi amalan kehidupan seharian . Melalui pelbagai perbuatan maksiat dalam sedar atau tidak , sebenarnya menyediakan ruang syaitan menapak dalam diri .

Apabila syaitan sudah meraja dalam diri , individu sanggup melakukan apa juga perbuatan keji dan mungkar kerana keinginan nafsu menjadi sebati dengan sifat jahat syaitan .
Hati , organ istimewa kurniaan Allah kepada manusia pada saat itu juga goyah apabila sedikit demi sedikit syaitan durjana merayap untuk menguasai tunjang dalam badan manusia .

Berlumbalah syaitan untuk memenangi dan menguasai hati manusia . Mereka sedaya upaya menawan hati itu dan memujuk nurani manusia supaya melanggar segala perintah Allah.

Allah berfirman bermaksud : "Syaitan memberikan janji yang membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka . Walhal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka kecuali tipu daya belaka . Tempat mereka itu ialah neraka jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat untuk lari daripadanya ." (Surah an-Nisa', ayat 120-121)
Beruntung manusia yang berupaya menangkis godaan syaitan . Menurut ulama , syaitan menguasai tubuh badan manusia melalui 10 pintu :

·  Sifat sombong dan angkuh

Dua sifat mudah tersemai dan menyubur dalam diri manusia . Ia berpunca daripada keegoan manusia yang lazimnya mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan .

·  Bakhil dan kedekut
Setiap harta benda dan kemewahan adalah kurniaan Allah yang harus dibelanjakan ke jalan benar . Ia boleh digunakan untuk membantu kesempitan hidup orang yang memerlukan sama ada melalui kewajipan berzakat atau sedekah .

·  Takbur dan bongkak

Sifat ini selalu bertapak dalam diri manusia yang berasakan memiliki segala-galanya dalam hidup . Mereka terlupa kesenangan dan kenikmatan dikurniakan itu boleh ditarik oleh Allah pada bila-bila masa saja .

Allah berfirman yang bermaksud : "Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang takbur ." (Surah an-Nahl, ayat 23)

·  Sifat khianat

Khianat yang dimaksudkan bukan saja melalui perbuatan merosakkan sesuatu yang menjadi milik orang lain , tetapi juga mengkhianati hidup orang lain dengan tidak mematuhi perjanjian atau perkongsian yang dibuat .

·  Tidak suka menerima ilmu dan nasihat

Junjungan Rasulullah SAW selalu menasihati sahabat supaya mengelakkan diri daripada menjadi golongan keempat di kalangan manusia yang dibenci Allah iaitu tidak suka diri mereka dinasihati atau mendengar nasihat orang lain .

·  Hasad dengki

Sifat ini selalu diikuti rasa benci dan dendam berpanjangan . Rasulullah SAW bersabda bermaksud : "Hindari kamu sifat hasad kerana ia memakan amalan kamu seperti api memakan kayu kering ." (Hadis riwayat Bukhori dan Muslim)

·  Meremehkan orang lain

Sifat ego manusia selalu lahir apabila individu berasa dirinya sempurna berbanding orang lain yang dilihat terlalu kecil dan kerdil dengan apa dia miliki .

Abu Umamah pernah meriwayatkan Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud : "Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik ialah orang tua Muslim , orang berilmu dan imam yang adil ." (Hadis riwayat Muslim)

·  Sifat ujub atau bangga diri

Menurut Imam Ahmad, Rasulullah SAW bersabda bermaksud : "Jangan kamu bersenang-lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah bukan orang yang bersenang-senang saja ." (Hadis riwayat Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)

· Suka berangan-angan

Islam anti-kemalasan . Orang yang berat tulang untuk berusaha mencapai kecemerlangan dalam hidup dipandang hina oleh Allah dan manusia . Mereka lebih gemar berpeluk tubuh dan menyimpan impian tinggi tetapi amat malas berusaha untuk memperolehnya .

·  Buruk sangka

Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa diselidik amat dicela Islam . Sabda Rasulullah SAW bermaksud : "Nanti akan ada seseorang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak . Sesungguhnya orang yang berkata itulah sebenarnya yang sudah rosak dirinya ." (Hadis riwayat Muslim)
 
Suburkan diri dengan iman sebagai perisai tangkis godaan lakukan maksiat ..
Berjuanglah melawan syaitan!!

No comments:

Post a Comment